دوستان و یاران عزیز؛ روزانه چند خطی را من از این کتاب ارزشمند برایتان میگذارم . امید است که فرهنگ کتاب خوانی در کشور عزیزمان ایران فزون تر شود و ما بتوانیم در کنار فرهنگ آزادی به انسانیت و آزادی یکدیگر احترام بگذاریم و ایرانی آباد و آزاد با جوانانی روشنفکر و خردگرا داشته باشیـــــم . ( سپاسگذارم )
کتاب : تولدی دیگر
نویسنده : شجاالدین شفا
بــــرای اینکــــــــــه بت پرســـــــت نباشــــــــــــی ، کافــــــــی نیست که بت ها را شکسته باشـــــــــــــــی ، باید خـــــــــــوی بت پرستــــــــــی را ترک گفته باشـــــــــــــــی . ( نیچه )
دو آيه مختلف قرآن حکايت ازآن دارند که خداوند نخست به پيامبر خود توصيه کرده است که کسانيکه به قصد تبرک به ديدار او مِی آيند پولِی بپردازند تا به مصرف معاش او برسد ،ولِی چون اينا از اين کار اکراه نشان داده اند خداوند نيز بعدا آنان را از پرداخت اين پول معاف کرده است :
" اِی رسول ، از کسانيکه به ديدنت مِی آيند صدقه دريافت کن تا آنانرا پاک گردانِی و طهارت بخشِی " (توبه ، ١٠٣ ) ولِی چون مراجعه کنندگان از اين کار سر باز ميزدند ، خداوند در آيه ديگرِی راه عذرِی در برابرشان ميگذارد :" ... اگر نميتوانِی چنين کنِی بدانيد که خداوند بخشنده و رحيم است . آيا اکراه داريد که پيش از ديدار خود صدقه اِی بدهيد ؟ دراينصورت ما نيز توبه شما را ميپذيريم به شرط آنکه نماز خود را برپا داريد و زکوه خويش را بدهيم و خدا و پيغمبرانش را فرمان بردار باشيم (محابه 12 و 13 )
درجائِی ديگر ، خداوند در اشاره به نيشخند يکِی از دشمنان محمد ، عاصِی بن دائل ، که فرزند نياوردن پيامبر را دليل بر عقيم بودن او دانسته و محمد را سخت به خشم آورده بود تأکيد ميکند که اين محمدنيست بلکه دشمن بد خواه اوست که خودش عقيم است (کوثر ، ٣ ) ، و باز در جائِی ديگر خداوند به ابولهب عم پيامبر و همسرش که با محمد دشمنِی کرده اندنفرين ميکند که :" بريده باد دست ابو لهب ، و زنش نيز هيزم کش جهنم باد ! "نفرين ميکند که :" بريده باد دست ابو لهب ، و زنش نيز هيزم کش جهنم باد ! " ( لهب 1-3)
هم در جهان مسيحيت و هم در دنيای اسلام، تورات کتاب اول از کتاب های سه گانه سه آئين بزرگ جهان سامی است. با اينهمه در يک ارزيابی دور از پيشداوری، ميان اين کتاب و دو کتاب ديگر همان فرق اصولی وجود دارد که ميان خود آئين يهود با آئين های مسيحيت و اسلام وجود دارد، زيرا که پيام انجيل و قرآن، همانند پيام آئين ها زرتشتی و بودائی، پيامی جهانی است که همه آدميان را از هر قوم و نژاد و سرزمين در بر می گيرد، در صورتی که تورات چنانکه خودش تصريح می کند، کتابی خاص يک قوم معين است: پيام آن پيامی است
که منحصرا برای قوم يهود صادر شده است، و ملاک خوب و بد در اين پيام درجه سود و زيان آن برای يهوديان است. آنچه به نفع قوم يهود باشد خوب است ولو آنکه تحقق آن مستلزم آدمکشی و دزدی و فريبکاری وحق شکنی باشد، و آنچه به ضرر قوم يهود باشد بد است، ولو آنکه با موازين سنتی اخلاق و عدالت تطبيق کند. از جنبه ای ديگر ديگر تفاوتی اساسی وجود دارد، و آن لحن و مضمون محتويات آن است، زيرا « توحيدی » نيز ميان تورات با دو کتاب
در حاليکه انجيل و قرآن از متانتی که حقاً می بايد وجه مشخص يک کتاب آسمانی باشد برخوردارند، تورات از ايننظر بيشتر به يک سريال هزار و چند صفحه ای قتل و جنايت و توطئه و فريب و دروغ و دزدی و بخصوص زناکاری شباهت دارد که تقريبا در همه آنها خود يهوه نقش پهلوان اصلی را ايفا می کند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر